دانشگاه آزاد بوزن بولزانو  (ایتالیایی: Libera Università di Bolzano) یا به گویش ایتالیایی بولتسانو  یک دانشگاه غیر دولتی آزاد است که در کل شهر بولزانو ایتالیا واقع شده است . دانشگاه بوزن بولزانو در سال 1997 میلادی تاسیس شده است. این تنها دانشگاه ایتالیاست که دروس تحصیلی را به سه زبان انگلیسی ، ایتالیایی و آلمانی ارائه می دهد . دانشگاه آزاد بوزن بولزانو در یکی از جالب ترین مناطق اروپایی واقع شده است، در تقاطع بین اقتصاد و فرهنگ های آلمانی و ایتالیایی. سه زبانه بودن آن در تدریس و تحقیق، سطح بالایی از بین المللی شدن و همچنین یک محیط مطالعه ایده آل که توسط امکانات عالی آن تضمین شده است را ارائه می دهد .

این دانشگاه  با هدف ارائه آموزش چند زبانه به دانش آموزان  و دانشجویان که مطابق با خواسته های بازار کار محلی و اروپایی است سخنرانی ها و سمینارهایی را  زبان آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی برگزار می کند .

تاکید این دانشگاه این است که آموزشهای صحیح و تمرینی را بهترین شکل ارائه دهد . بخش بزرگی از فعالیت های آموزشی به عنوان سمینارها، سخنرانی های سخنرانان مهمان، آموزش های عملی و کارگاه های آموزشی برگزار می شود . تمرکز این دانشگاه بر ارائه آموزش عملی است و بنابراین بخش بزرگی از آموزش در قالب سمینارها، سخنرانی هایی که از سوی مهمانان سخنرانی می شود ، انجام می گیرد .